خانه / دسته‌بندی نشده / خواص سوره کوثر
خواص سوره کوثر
خواص سوره کوثر

خواص سوره کوثر

خواص سوره کوثر و فضیلت هایی که برای قرائت این سوره بیان گردیده برگرفته از نام آن که به معنای خیر فراوان است، بسیار زیاد بوده و دارای ثواب وصف ناپذیری است. این سوره متشکل از سه آیه است و از جمله سوره های مکی قرآن محسوب می شود که بر طبق روایات و تفاسیر گسترده، این سوره در شأن منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) نازل گردیده است. البته بسیاری از علمای اسلام نظریات دیگری در مورد این سوره و نام کوثر دارند که می تواند اشاره به نهری بهشتی یا حوضی در محشر باشد و یا حتی به معنای فرزندان زیاد، نبوت پیامبران، قرآن، علم و حکمت و… باشد. اما با این حال، نزدیک ترین و زیباترین تعبیر برای این سوره عظیم الشأن، اشاره به منزلت دختر رسول الله است.

سوره کوثر برای همه مسلمانان از جایگاه خاصی برخوردار است و ختم سوره کوثر یکی از ختم های مجرب قرآنی بوده که همواره برای خواسته ها و نیازهای مادی و معنوی مورد سفارش می باشد. از همین رو، ادامه این نوشتار را به شرح خواص سوره کوثر اختصاص داده ایم.

متن و ترجمه سوره کوثر

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

إِنَّآ أَعْطَیْنَـکَ الکَوْثَرَ (۱)

به یقین ما به تو کوثر (و خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. (۱)

 

فَصَلِّ لِرَبِّکَ و انْحَرْ (۲)

پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. (۲)

 

إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأَبْـتَـرُ (۳)

(و بدان) دشمن تو به یقین ابتر و بریده نسل است. (۳)

برخی از فضائل و خواص سوره کوثر

پیش از آنکه به خواص سوره کوثر بپردازیم بد نیست ابتدا مختصری از شرح و دلیل نزول این سوره ارائه نمائیم. پیامبر اکرم (ص) از همسر خود خدیجه صاحب دو پسر به نام های قاسم و طاهر شدند اما هردوی آنها در مکه از دنیا رفتند. از آنجایی که داشتن فرزند پسر نشان ادامه نسل و داشتن عقبه بود، دشمنان پیامبر و مشرکان با دادن لقب ابتر به رسول خدا به واسطه نداشتن پسر، ایشان را مقطوع النسل و بلاعقبه نامیدند. در این زمان خداوند با نزول این سوره، ضمن اعطای وعده کوثر به پیامبر، دشمنان او را ابتر و دم بریده خواند.

 

نقل است که روزی یکی از صحابه، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در حال تبسم دیدند لذا پس از جویا شدن دلیل این تبسم ایشان فرمودند: از جانب پروردگار سوره ای بر من نازل گردیده و سپس شروع به قرائت سوره کوثر نمودند و پرسیدند: می دانی کوثر چیست؟ صحابه جواب داد که مطمئنأ خدا و پیامبرش بر این موضوع آگاهترند. آنگاه پیامبر (ص) فرمودند: کوثر نهری بهشتی می باشد که پرودگار عالم، به این نام به من وعده خیری فراوان داده و آن حوض من است و امت من با آن بر من وارد خواهند شد.

 

یکی از خواص سوره کوثر به روایت پیامبر اسلام(ص) آن است که؛

هر کس سوره کوثر را تلاوت نماید خداوند علاوه بر آنکه او را از آب نهرهای بهشت سیراب می گرداند، اجر و پاداشی به اندازه تمام قربانی های روز عید قربان نیز نسیب او خواهد کرئ.

 

همچنین امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند:

خواندن و مداومت بر سوره کوثر در نماز‌های واجب و مستحب، به اذن خدا موجب سیراب شدن او از حوض کوثر در روز قیامت می شود و جایگاهی در کنار پیامبر (ص) خواهد داشت.

 

طریقه ختم سوره کوثر

برای بهره مندی از خواص سوره کوثر و دیگر سوره‌های عظیم الشأن قرآن کریم، همواره بر ختم کردن و عمل به آنها توصیه می شود. درواقع طبق دستورات و تاکیدات ائمه بر دفعات قرائت هر سوره، می توان به حاجت های دنیوی و اخروی مورد نظر به لطف خداوند دست یافت. از جمله ختم ‌های معتبر و بسیار مجرب، ختم سوره کوثر است که بر انجام آن در روز چهارشنبه تاکید شده است.

در شرح ختم این سوره آمده که روز چهاشنبه و به نیت توانمندی و غنی شدن از مال و ثروت، ۴۰ مرتبه سوره کوثر را ختم نمائید تا به خواست الهی، از فقر و مشکلات مالی رهایی پیدا کنید.

توجه داشته باشید برای بهره مندی از خواص سوره کوثر و فضیلت ختم آن، علاوه بر انجام دقیق و درست تعداد و طریقه ختم این سورکه مبارکه، عمل به فرامین ائمه نیز در رسیدن به نیات مادی و معنوی بسیار مهم هستند.

 

ختم سوره کوثر و برخورداری از خواص و فضائل آن

ختم هر سوره از قرآن به هر مقدار، با ثواب فراوان و توفیقاتی همراه است که غفلت از آن موجب سلب موهباتی می شود که می توان از این طریق به دست آورد. اما در صورتی که بتوانید سوره های قرآن را به همان شیوه ای که امامان و بزرگان دین اسلام توصیه فرموده اند ختم کنید، یقینأ با فضائل و خواص افزون تری همراه خواهند بود. خواص سوره کوثر نیز به واسطه ختم آن طبق دستورات ارائه شده، دارای توفیقات معنوی و مادی بسیاری است که چند نمونه از آن ذکر شد و در ادامه سایر فضیلت هایی که از طریق ختم این سوره حاصل می شود را ذکر خواهیم کرد.

 

۱. زیارت رسول الله (ص) در خواب

به طور حتم یکی از ارزنده ترین خواص سوره کوثر زیارت سیمای مبارک پیامبر اسلام (ص) است که یقینأ موهبتی بسیار گرانبها در این دنیا محسوب می شود. این فضیلت طبق حدیثی از خود شخص پیامبر آمده که فرمودند: «هر کس در شب جمعه ۱۰۰ مرتبه سوره کوثر را تلاوت نماید، رسول الله را درخواب ملاقات می کند.»

امام صادق (ع) نیز در حدیثی، مژده دیدار با رسول خدا را در خواب به پیروانش داده بودند که: «هر کس در شب جمعه و پس از اتمام نماز نیمه شب، سوره کوثر را صد مرتبه بخواند به اذن پروردگار، پیامبرش را در خواب زیارت خواهد کرد.»

 

۲. دور کردن افرادی که از آنها حذر دارید

ممکن است برای هر فرد، پیش آمده باشد که از برخورد یا ملاقات با شخصی بر حذر باشد و مشکلاتی در پی این دیدار هست که موجب پشیمانی خواهد شد. بنابراین از خواص ختم سوره کوثر که می‌توان توسط آن، فرد مورد نظر را از خود دور نمود این است که: «خواندن ۹ مرتبه سوره کوثر و دمیدن به جانب او موجب می شود که آن فرد راه را کج نموده و از شما دور شود»

 

رهایی از شر دشمن و شیطان

نوشتن سوره کوثر و همراه داشتن آن با خود، موجب غلبه بر وسوسه شیطان و دشمنان و ایمنی شما می شود. همچنین تا هرگاه که این سوره مبارکه را به همراه خود داشته باشید، هیچ زیان و صدمه ای شما را تهدید نخواهد کرد.

 

در آخر :

اگر به دنبال ذکر، دعا یا یک دستور مجرب هستید که با استفاده از آن خواسته و حاجت تان اجابت و روا شود با سید دعانویس استاد کاظمی با شماره  ۰۹۱۲۰۴۳۲۹۳۲ تماس بگیرید و درخواست خود را اعلام کنید و راهنمایی و یا دستور مجربی که می تواند به شما در حل مشکلات و رفع خواسته های شما موثر باشد را دریافت کنید. همچنین برای تعبیر خواب های خود نیز می توانید از استاد دعانویس کاظمی نیز درخواست تعبیر حرفه ای داشته باشید که هم دقیق است و هم درست.

۳.۲/۵ - (۱۰ امتیاز)

همچنین ببینید

دعا برای محفوظ ماندن از بلاها

دعا برای محفوظ ماندن از بلاهای روز و شب

در این مطلب از سایت دعاگو ۷۸۶ برای محفوظ ماندن از بلاهای روز و شب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام وقت بخیر چطور میتوانم کمکتون کنم؟!
ارسال