خانه / ادعیه و اذکار / آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد

آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد

اگر به دعا بصورت مجزا نگاه کنیم خواهیم دید که دعا آرامش و اتصالی بین انسان و مبدا او ایجاد می کند که از مهم ترین دعاهایی که با بهره گیری از این مورد فواید و برکات زیادی ایجاد می کند آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد می باشد.

از آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد در رابطه با نقش دعای والدین در رفع گرفتاری ها می باشد. همانگونه که می دانید دعاهایی که افراد برای خواسته های خود دارند متفاوت است و در این تفاوت افرادی که دعا می کنند نیز با یکدیگر از نظر رتبه و جایگاهی که در نزد خداوند متعال دارند فرق دارند.

حتی مکانی که شما دعا می کنید نیز فرق دارد گاهی شخصی در منزل خود بر سر سجاده نمازش دعا می کند، و دیگری به امامزاده شهرش می رود گاهی فردی به مشهد یا کربلا یا مکه می رود و دعا می کند و شخصی هم به مسجد می رود و دعا می کند تا اثر سریعتری را از دعای خود دریافت کند. درواقع نوع دعا، شخص دعا کننده، مکان دعا و زمان دعا که در هر زمان و لحظه در طول شبانه روز یا سال می تواند باشد در آثار دعا تاثیر گذار خواهد بود.

گاهی شخصی برای آنکه اثر زودتر و سریع الجابه ای در دعای خود بخواهد نمی تواند به مکان ها یا زمان های خاص دعا کردن کامل دسترسی داشته باشد در این میان دعای والدین با آثار شگفت انگیزی که دارد در اجابت نزدیک تر و پیشرفت انسان ها بسیار موثر است و دیده شده است که یک دعا از صمیم قلب والدین می تواند زندگی فرزندان و اولاد را آنچنان دچار تغیرات اساسی و بنیادی کند که انسان از فرش به عرش رفته و نمونه های این نوع دعاها نیز بسیار زیاد هم هستند و خودتان هم اگر در اطرافتان دقت کنید حتما نمونه هایی از آن را خواهید دید.

گاهی دعای والدین برای والدین به خیر نمی رسد و درواقع والدین اولاد خود را عاق می کنند و در این موارد نیز نمونه هایی هم در تازیخ آمده است و فرزندان با یک عاق والدین دچار زوال و افول خواهند شد و مسیر درست و صحیح زندگی را گم می کنند.

دعای والدین تنها در زمان حیات شان برای اولاد تاثیر گذار نیست بلکه در زمان فوت آنها نیز دعای پدر و مادر در حق فرزندان نیز اثرگذار است و برای همین است که گفته می شود که اگر پدر و مادرتان در قید حیات نیستند بر سر مزارشان رفته و خیراتی به جهت در آرامش بودن آنها در آن دنیا کنید و طلب دعای خیر برای دنیای کنونی خود باشید . با مرگ والدین تنها ارتباط مادی آنها قطع می شود اما روح آنها از طریق ارتباط معنوی نیز با شما در ارتباط است پس والدین نیز می توانند در زمانی که در حیات نیستند برای شما دعای خیر و یا هر دعای دیگری داشته باشند پس از آنها غافل نشوید.

 

داستانی از نقش دعای مادر در زندگی
داستانی از نقش دعای مادر در زندگی

 

داستانی از نقش دعای مادر در زندگی

از بایزید بسطامی، عارف بزرگ، سوال شده بود که :

ای بایزید بسطامی چگونه و از چه راهی این مقام ارزشمند را بدست آورده ای؟

بایزید پاسخ داد : شبی در خانه بودم و مادرم تشنه اش شده بود و مادرم از من درخواست آب کرد، نگاهی انداختم که در خانه آب نداشتیم و من کوزه ای را برداشتم و به پشمه ی آب رفتم تا آب بیاورم، اما وقتی که رسیده بودم مادرم خوابش برده بود، پس با خودم گفتم که اگر از خواب بیدارش کنم گناه کار و خطاکارم، در نتیجه بیدار مانم تا مادرم از خواب بیدار شود و به او آب بدهم .

صبح شده بود و مادرم از خواب بیدار شد و رو به من کرد و دید که من نشسته ام، و از من پرسید چرا نشسته ای، من هم تمام داستان شب را برایش تعریف کردم. مادرم به نماز ایستاد و پس از آنکه نماز صبح را به جا آورد، دست به دعا برداشت و گفت :

خداوندا چنان که این پسر را عزیز و بزرگ داشتی، میان تمامی خلق او را عزیز و محترم بدار. و اکنون این دعا اجابت شده است. این مثالی است که در مورد دعای خیر و آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد همیشه در تمامی مجالس آورده می شود.

 

اهمیت دعای خیر والدین در حق فرزندان
اهمیت دعای خیر والدین در حق فرزندان

 

دعای عاقبت بخیری فرزندان در صحیفه سجادیه

در صحیفه سجادیه که منصوب به امام سجاد (ع) است دعای پرفضیلت برای عاقبت بخیری اولاد آمده است که والدین می توانند در حق اولاد و فرزندان خود بخوانند. امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه خود با دعا کردن برای فرزندانش، از حقوقی که بین فرزند و پدر وجود دارد حمایت کرده و سخن گفته اند:

 

«اللهم ‌و‌ ‌من‌ على ببقاء ولدى ‌و‌ باصلاحهم لى ‌و‌ بامتاعى بهم»

«خداوندگار! ‌بر‌ منت گذار ‌و‌ فرزندانم ‌را‌ نگاه دار ‌و‌ آنان ‌را‌ فرزندانى صالح قرار ‌ده‌ ‌و‌ مرا ‌از‌ آنان بهره مند ساز»

برای خواندن متن کامل دعا به صحیفیه سجادیه دعای بیست و پنجم رجوع کنید.

 

دعای عاقبت بخیری فرزندان در قنوت

«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماما» (فرقان آیه ۷۴)

«پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مایه روشنى چشم ما قرار ده و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان»

«رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاء» (ال عمران آیه ۳۸)

«خداوندا از طرف خود، فرزند پاکیزه اى به من عطا فرما که تو درخواست را مى شنوى»

«رَبِّ اجْعَلْنی مُقیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء» (ابراهیم آیه ۴۰)

«اى پروردگار من، مرا و فرزندان مرا برپاى دارندگان نماز گردان. اى پروردگار ما، دعاى مرا بپذیر»

نماز پدر و مادر برای عاقبت بخیری فرزندان
نماز پدر و مادر برای عاقبت بخیری فرزندان

 

نماز پدر و مادر برای عاقبت بخیری فرزندان

در کتاب مکارم الاخلاق شیخ طبرسی نمازی آورده شده است که برای پدر در حق فرزند است و البته نقل شده که اگر مادر هم این نماز را به جهت عاقبت بخیری فرزندش بخواند بهتر است. و اما دستور نماز پدر و مادر برای عاقبت بخیری اولاد عبارت است از

نماز پدر و مادر برای عاقبت بخیری فرزندان چهار رکعت است، اگر می خواهید که از آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد بهرمند شوید بتر است که فرزندان والدین خود را از خواندن این نماز آگاه کنند و خود فرزندان در آیند در حق اولاد خود این نماز را بجا بیاورند و آن را به فرزندان خود بیاموزند.

در ابتدا با بدن پاک و طاهر وضو به قصد قربت بگیرید.

سجاده پهن کرده و به نماز به ایستید.

نیت کنید چهار رکعت نماز برای عاقبت بخیری فرزندان خود بجا می آورید.

 

در رکعت اول بعد از سوره حمد ده مربته آیه شریفه زیر را قرائت کنید.

رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِن ذُرِّیَّتِنَآ أُمَّهً مُّسْلِمَهً لَّکَ وَ أَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَ تُبْ عَلَیْنآ إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

در این مرحله به رکوع رفته و ذکر رکوع را بخوانید و بعد سر از رکوع بردارید و به سجده رفته و دو سجده را بجا بیاورید و سپس برای رکعت دوم بایستید.

 

در رکعت دوم بعد از خواندن و قرائت سوره حمد ده مرتبه آیه شریفه زیر را بخوانید.

«رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِیمَ الصَّلَوهِ وَ مِن ذُرِّیَّتِى رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَآءِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ»

رکوع و دو سجده و تشهد را بجا بیاورید و برای رکعت سوم بایستید.

در رکعت سوم بعد از خواندن یک مرتبه سوره حمد می بایست ده مرتبه آیه شریفه زیر را بخوانید.

«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»

رکوع و سجده را بجا بیاورید و برای رکعت چهارم آماده شوید.

و در آخر می بایست در رکعت چهارم بعد از آنکه سوره حمد را قرائت کردید ده مرتبه آیه شریفه زیر را بلافاصله بخوانید.

«رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَ عَلَى وَالِدَىَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صَلِحًا تَرْضَاهُ وَ أَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّیَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِینَ»

پس از خواند ده مرتبه آیه شریفه، به رکوع رفته و ذکر رکوع را با خشوع و خضوع بجا بیاورید و به سجده رفته و دو سجده پایانی نماز چهار رکعتی را بجا بیاورید و تشهد و سلام نماز را همانند سایر نمازهای روزانه بجا بیاورید.

وقتی سلام نماز را دادید لازم است تا آیه زیر را ده مرتبه بخوانید.

«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»

 

 

 

نتیجه :

تمام سرمایه زندگی افراد بشر در طول دوران های متمادی فرزندان شان بوده است و همه افراد در تلاش برای آینده و عاقبت به خیری فرزندانشان هستند و برای همین دعای خیر پدر و مادر این مسیر را سریعتر و راحت تر می کند. آثار دعای والدین برای عاقبت بخیری اولاد بر کسی پوشیده نیست و کسی نیست که این را نقض کند و خود من که در حال نوشتن این مطلب هستم با تمام وجودم این موضوع را با پوست و استخوانم درکم کرده ام. تمامی والدین بصورت طبیعی بر این موضوع آگاه هستند ولی اگر در این زمینه آموزش صحیحی می بود قطعا بهتر والدین می توانستد با دعای خیر خود فرزندانشان را به راه راست هدایت کنند. اگر برای عاقبت بخیری فرزندان و اولاد خود هستید و می خواهید یک سید دعا نویس را در این مورد با قلم روان و نفس گرمش برای راهنمایی داشته باشید با استاد سید دعانویس کاظمی ارتباط مستقیمی از طریق شماره تماس مستقیم او ۰۹۱۲۰۴۳۲۹۳۲ داشته باشید.

پیشنهاد می شود مطالب زیر را ببینید.

دعای اشتیاق به نماز

نماز خوان شدن فرزند شما با توصیه های ناب

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

همچنین ببینید

دعوات رحمانی و گرفتن خاتم طاعت

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: دعوات رحمانی و گرفتن خاتم طاعت کد ثبت علمی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام وقت بخیر چطور میتوانم کمکتون کنم؟!
ارسال